27 jun De Silveren Maen – Rond en platbodem van de maand juni 2021
Nico Feddes is met zijn bemanning en de Silveren Maen (ZB 3) meerdere keren Nederlands kampioen geworden. Ook naast het kampioenschap vaart hij naar de Oostzee, en ook veel wedstrijden: de Zachtebedrace van 3 dagen non-stop zeilen over het Wad is zijn tip voor rond- en platbodemzeilers.
Kun je ons iets vertellen over het schip?
De romp van de vorige boot – Het Roode Klif – was in zodanige staat dat we de keus hadden tussen óf zeer grondige re-fit óf een andere boot. We hebben nog wel even nieuwbouw overwogen, maar zijn uiteindelijk met veel tussenstappen bij de Silveren Maen (ZB 3) uitgekomen.
Het was geen liefde op het eerste gezicht en een maatje groter dan we van plan waren, maar na een proefvaart met de kernbemanning en vooral na de harde cijfers van Dries Bruinooge over aandewindsehoeken en snelheid was ik overstag!
De Silveren Maen is een Westerdijkzeeschouw, bouwnummer 152, gebouwd in 2003.
De Silveren Maen was oorspronkelijk gebouwd als prototype om de nieuwbouw van Westerdijkzeeschouwen nieuw leven in te blazen. En dan niet als eenvoudige spekbak, maar een zeer luxe versie met een hoge afwerkkwaliteit.
Het woord “Verkliffing” (verwijzing naar Het Roode Klif), wordt aan boord wel gekscherend gebruikt. Hiermee worden eigenlijk twee dingen bedoelt, zo zijn er heel veel dingen die op het Klif bedacht zijn, 1-op-1 overgenomen op de ZB 3. Daarnaast is de uitleg van Verkliffing ook een beetje dat de Silveren Maen wat minder mooi/luxe wordt – maar wel erg praktisch.
En waarom heet het schip de Silveren Maen?
De Westerdijkwerf lag op een eiland in het Nationale Park de Alde Feanen bij Eernewoude (Friesland). Dat is een van de weinige plekken in Nederland waar het zeldzame moeras vlindertje de ‘zilveren maan’ nog voorkomt.
En kun je ons iets vertellen over haar bemanning, met wedstrijden en daar buiten?
Het wedstrijdzeilen is met Het Roode Klif begonnen, met als drijvende kracht mijn vader. In de jaren ‘80 zijn mijn vader, een oom, mijn zus Evelien en ik de vaste bemanning: echt een familiegebeuren dus.
Ook op de Silveren Maen vaar ik nog steeds wedstrijden met mijn zus, maar ook met haar dochter Meerte. Verder is er een vrij constante vaste kern die ook al weer jaren mee varen van bemanningsleden voor het NK en zomeravondwedstrijden de we varen vanuit Huizen. Bij de ZachteBedRace en de 24-uursrace gaat er weer andere bemanningsleden mee.
Daarnaast is iedereen welkom aan boord, het geeft weer een andere dynamiek en naast dat zeilen tijdens de wedstrijden fanatiek is, is het ook gezellig en zo leren we van elkaar. De bemanning is zeer gevarieerd: zowel mannen als vrouwen, en ook jong en wat oudere jongeren 😉
In de zomervakantie zwerf ik de laatste jaren zo’n 6 à 8 weken samen met vrienden over het wad. Elk weekend stappen er een aantal mensen op en af. Eis is minimaal een week aan boord. Twee jaar geleden hebben we de Oostzee ontdekt. Dit is nu ook favoriet.
Wat is jullie mooiste NK-herinnering?
We hebben al vele jaren NK’s meegevaren. Eerst in de C-klasse met Het Roode Klif, hier werden we helaas altijd afgetroefd door de Schuimer en nog steeds is dit een mooie strijd. Zo hebben we een mooie herinnering aan de nagelbijtende spanning van het NK in 2019.
De binnenkomst met de Silveren Maen in het kampioenschap in 2014 heeft in onze herinnering nog steeds een rafelig randje. We hebben de strijd niet alleen op het water, maar ook in de protest kamer moeten voeren. Gelukkig is dit in de jaren erna niet meer voorgekomen.
In de herinnering hebben we heel veel mooie wedstrijden. Zo hadden we tijdens het eerste NK in Muiden, een erg beroerde stuurboord start. Met een protest en een rondje, lagen wij bijna achteraan. Door goede tactiek en door af te kijken bij de andere schepen, wisten we welke kant we niet moesten hebben. Bij de onderton konden we hierdoor een mooie slag maken en waren we zo 8 schepen die elkaar vast hielden, voorbij. Over de uitslag van deze wedstrijd zullen we het maar niet hebben…
Wat wij heel erg leuk vinden is dat de klassen B en C samengevoegd zijn. Hierdoor is de strijd niet alleen met de grotere B-klasse, maar ook met de sluwe en goed varende C-klasse.
Heb je mooie plannen voor de winter of volgend seizoen?
Elke zomer maken we weer mooie plannen om het schip nog sneller, handiger en bruikbaarder te maken.
Ooit heb ik in een boek over wedstrijdzeilen gelezen: “In de winter win je de wedstrijden”. Dus in de winter worden er veranderingen gedaan, die in de zomer samen met de bemanning naar voren is gekomen over wat anders moet of beter kan.
Het gaat ook wel eens mis, niet elke verandering is een verbetering. Zo hebben wij wel eens als winterklus bakstagen veranderd bij De Groot in Stavoren en na de eerste wedstrijd (Lemmer Ahoy) waren we weer bij De Groot voor twee nieuwe bakstagen. Als je een verandering hebt uitgevoerd die niet functioneert: overboord er mee.
Het is wel een gekke tijd, want twee jaar lang worden er geen plannen gemaakt voor wedstrijden. Deze ijskast mag wat ons betreft wel ontdooid en we kijken uit naar mooie wedstrijden die door kunnen gaan. Hopelijk kunnen we weer heerlijk zeilen tijdens het NK, dit najaar.
Heb je een tip voor andere R&P zeilers?
Wat echt een geweldige uitdaging is, is de Zachtebedrace. Drie dagen (72 uur achter elkaar) op het Wad varen. Hierbij moet je alles op zeil- of spierkracht doen en het gebruiken van de motor en de elektronica is niet toegestaan.
Als je op stroming wil leren zeilen, ga dan naar het Deltaweekend in Zeeland. Naast dat het in Zeeland prachtig zeilen is, is het ook fantastisch om daar heel veel te leren. We hebben de eerste jaren moet afzien en we hebben goed kunnen afkijken bij Dirk van Duivendijk, Peter Overwater en Joost Poelmann.
Wat er voor het wedstrijdzeilen wordt bedacht of verbeterd wordt, is voor vakanties of gewoon zeilen ook erg handig en fijn. Een fok van 30 m2 moet door iedereen aangedraaid kunnen worden, ook bij 5 of 6 bft. De tip hierbij is dat alles soepel moet lopen zodat je heerlijk kan zeilen, in welke situatie ook.
De Silveren Maen onder zeil