21 apr ST9 Stavast – Rond en platbodem van de maand april 2021
Jeroen Moolenaar is de schipper van ST 9 Stavast. Hij vertelt over de bouw van het schip, de noeste training en toewijding van de bemanning en heeft goede tips voor andere rond- en platbodemzeilers. Jeroen vertelt.
Kun je ons iets vertellen over het schip?
Al op jonge leeftijd ben ik door mijn ouders in contact gekomen met de watersport. Zij kochten na wat omzwervingen (van motorboot tot R&P) een casco van een 9,10 meter lemsteraak bij K&V/Van Rijnsoever. Een fijn schip waarmee vele jaren over meren en Wad werd gezworven. Zelf had ik na een Piraatje, FJ en vergrote BM een hele lange periode geen eigen boot, maar had het geluk als bemanning mee te mogen op de Voorwaarts van Dick Stolp (VB 209) en later de Swarte Swaen (VB 264) van Peter Wennekes.
Ondertussen was ik wel al bezig met het zoeken naar een eigen schip. Al van klein kind af aan was ik helemaal gek van visserman platbodems. Eerst de staverse jol gevolgd door de visserman zeeschouw, aangewakkerd door Ad van Hassel met zijn Brakzand. Toen uiteindelijk mijn vader me aanbood mee te willen helpen aan de afbouw van een mogelijk eigen schip heb ik bij Ted van Rijnsoever een casco besteld van mijn huidige 10,05 meter De Boer lemsteraak. Aangezien er van dit model nog geen vissermanuitvoering bestond heeft Ted deze zelf aangepast, en zo ontstond mijn eigen en unieke visserman aak (en er is van dit model nooit een tweede gebouwd). In 2007 was het casco klaar en hebben wij hem naar Stavoren laten brengen, waar wij bij Piet Blaauw een mooie plek in zijn loods kregen om hem af te bouwen. Na 18 maanden (weekenden en vakanties) te hebben geschilderd en getimmerd gingen we op 25 juni 2009 te water en hebben we 3 seizoenen als motorboot rondgezworven door Nederland. De boot kreeg de naam ST 9 wat staat voor het feit dat we haar in Stavoren hebben afgebouwd en in 2009 te water zijn gegaan. Toch vonden we dat de boot naast dit nummer ook nog een passende naam moest krijgen, maar dat bleek niet zo eenvoudig. Uiteindelijk heeft ze sinds 2017 de naam Stavast gekregen.
Vanaf 2012 konden we eindelijk zeilen. Eerst met een mooi bruin tuig uit 1988 van een zelfde aak uit Duitsland en een paar seizoenen later met een iets moderner tuig overgenomen van Sebald volgens mij uit 1995. Sinds vorig jaar hebben we ons eerste “nieuwe” tuig. Hierop zijn we uiteraard enorm trots, al moeten we nog wel een beetje inzeilen.
En over haar bemanning?
De wedstrijden varen we met een behoorlijk vaste bemanning. We varen met Wouter Stolp, Dick Stolp, Johan Honderd, Bob Bessem, Marcel Dijkman en Arnout de Jager. Als training zeilen we af en toe een rondje Ome Ko. Na vele jaren dit als bemanning van de Swarte Swaen te hebben geprobeerd, maar er nooit een keer te zijn aangekomen hebben we deze training met de ST 9 voortgezet. Reeds bij de eerste poging hebben we Ko bereikt en houden deze zware training in ere, met als ultieme beloning een broodje Bal, Bier en een MSB’tje (Muier Schipperbitter). Onlangs heeft Wouter Stolp de lemsteraak van Marcel Dijkman overgenomen, dus misschien komt er binnenkort weer een mooie aak in het wedstrijdcircuit…
Wat is jullie mooiste NK-herinnering?
Onze mooiste NK herinnering was wel ons eerste seizoen in de ongemeten klasse. We werden 5x eerste. Dit was een unieke ervaring. Wat hebben we genoten in de Koperen Visch in Monnickendam. Hier is ook ons eigen drankje ontstaan, ‘De SlaapMuts’ (misschien een leuke prijs voor komend NK voor de hekkensluiter van de ranglijst).
Heb je mooie plannen voor de winter of volgend seizoen?
Deze winter hebben we de kuip weer helemaal geschuurd en opgefrist. Verder zijn er nog geen aanpassingen aan het schip gedaan, al hebben we uiteraard nog wel een verlanglijstje. Bovenaan staan 2 bronzen liertjes voor op de mastkoker om de piek en kluiver weer goed op spanning te krijgen, maar tot die tijd hebben we ons speciale knoopje waarmee de spanning aan boord redelijk weten op te voeren.
Heb je een tip voor andere R&P zeilers?
Onze tip voor andere R&P zeilers: blijf tijdens de wedstrijden achter ons varen. De ST 9 bezit een prachtige kont waarnaar jullie gedurende de wedstrijd ongegeneerd mogen kijken. Wij storen ons hier totaal niet aan, en een ‘me too’-klacht zullen wij jullie heus besparen.
Maar onze serieuze tips zijn meer van culinaire aard. In Spakenburg zijn op zaterdag de gebakken rode poontjes overheerlijk en in Edam moet je gewoon broodjes en gebak halen bij Bakkerij Gorter. Je gaan er niet beter door varen, maar het wordt een stuk gezelliger.