16 aug HA10 Ventjager (VB 315) – Rond en platbodem van de maand augustus 2021
Els en Luc varen met de Ventjager vanuit Hellevoetsluis. Zij zijn enthousiaste vaarders en enthousiast wedstrijdzeilers en vertellen over de zoektocht naar een schip, de bouw, de naam en over hun mooie avonturen. Zij sluiten af met 4 tips voor andere rond- en platbodemzeilers.
Kun je ons iets vertellen over het schip?
Na 10 jaar met 4 opgroeiende kinderen lekker zeilen op de Kuperus 10,56 meter visserman-aak LE85 “Zwaardvis” kregen we behoefte aan een ander schip. Meer privacy, een echte WC en aparte hutten voor onszelf en gasten vonden de kinderen belangrijk toen ze gingen puberen. Daarbij wilde Luc met zijn lengte van 192 cm ook stahoogte, tenminste bij het koken. Els wilde een schip wat met twee personen nog goed hanteerbaar blijft. Ook moest er met het oog op de toekomst worden gekeken naar het comfort en gemak aan boord. Maar het moest wel een visserman blijven vanwege de heerlijke grote kuip. We hadden wel een paar slechte ervaringen met de niet zelf-lozende kuip van de LE85 dus dat moest op een volgend schip beslist anders. En het moest een goede zeiler zijn.
We zeilen vooral voor de gezelligheid, maar doen ook met veel plezier mee in wedstrijden op de Zeeuwse en Zuid-Hollandse stromen en wilden daarom in de VB klasse blijven dus de lengte moest ook beperkt blijven.
Met deze schijnbaar onmogelijk te realiseren wensenlijst maakten we een toer langs alle nieuwbouw-werven nadat de tweedehands markt niets op leverde. Zo kwamen we terecht bij Chris Beuker en de SRF in Harlingen die voor ons de eerste 11,85 Martijn van Schaik visserman aak bouwde, het enige schip wat werkelijk aan al onze eisen voldeed en onze verwachtingen op veel punten overtrof. Zo is het een ruimte wonder en stuur je haar, mits goed getrimd, ook bij hoge snelheden nog met 2 vingers. Op de motor manoeuvreert ze ook heel goed en de ingebouwde boegschroef gebruiken we dan ook zelden.
Het hele bouwproces van kiellegging tot champagne tegen de boeg is een verhaal apart waarbij we ons intensief met de vormgeving van het interieur bemoeiden. Het resultaat mag er zijn vinden we zelf; lees ons blog op https://ventjagerha10.wordpress.com.
De Spiegel der Zeilvaart weidde er in nummer 9-2012 een artikel aan met veel (nog wat lege) interieur foto’s.
Het visserijnummer HA10 vond de werf vanzelfsprekend, het was hun tiende lemsteraak.
De naam “Ventjager“ verwijst naar een natuurgebiedje nabij het Hellegatsplein op ons thuiswater het Haringvliet. Achter de Ventjagersplaat loopt het Ventjagersgaatje.
Die namen verwijzen op hun beurt naar de ventjagers die deze snellere maar riskante route namen. Ventjagers waren namelijk de snelle schepen die de vers gevangen vis van de tragere vissersschepen naar de wal brachten. De eerste binnen kreeg daarvoor de beste prijs en dat waren dan vaak weer lemsteraken.
Wij nemen zelf ook graag een route langs of over ondieptes om sneller bij ons doel te komen. Op getijde water komen we dan wel eens langdurig vast te zitten maar dat is voor ons een deel van de lol van het platbodem varen.
En over haar bemanning?
Meestal varen we met zijn tweeën, soms zelfs wedstrijden als we geen bemanning kunnen vinden. Natuurlijk ook in de duo-handed van WSV-Hellevoetsluis die we wonnen in 2018. Wie met ons dit jaar het NK gaan varen is nog een vraagteken. Voor wedstrijden en voor langere tochten varen kinderen en hun partners, vrienden en familie in wisselende samenstelling mee.
Wat is jullie mooiste NK-herinnering?
Het NK gaan we dit jaar voor het eerst varen, maar aan het Delta-weekend doen we bijna altijd mee. Het spel van wind en stroom levert altijd een extra dimensie aan de wedstrijden. Het water kan dan ook flink wat ruiger zijn dan bij de windkracht past. Spannend was het de keer dat een onervaren bemanningslid tijdens de start de bakstag keihard in de knoop draaide. Of de keer dat we wel een goede start hadden maar net iets te ver door voeren en op de plaat een zwaard verspeelden. Of na uren varen eindelijk op de finish af varend door de toenemende stroom bij afnemende wind langzaam maar zeker weer achteruit gezet worden.
Erg leuk was het om zo hard te gaan dat we het hele veld voorbij zeilden terwijl we door onervarenheid met stroom tegen midden in de geul bleven varen.
Heb je mooie plannen voor de winter of volgend seizoen?
Er zijn altijd wel plekjes om bij te werken maar gelukkig geen groot onderhoud of plannen voor grote verbouwingen. We hebben altijd een kano in de kuip, misschien maakt die eens plaats voor een SUP en de RIB met buitenboordmotor in het ruim gebruiken we ook nooit. Desondanks passen er nog steeds 2 racefietsen en een vouwfiets bij dus echt in de weg ligt het allemaal niet.
Als alles mee zit willen we volgend seizoen langdurig naar de Wadden (vooral het Duitse wad is ons 15 jaar terug erg goed bevallen) en wie weet door naar de Oostzee waar we 30 jaar geleden waren.
Heb je een tip voor andere R&P zeilers?
Tip 1: Ga wedstrijdzeilen! Wedstrijdzeilen doen we niet om de bekers maar voor de gezelligheid. Het is ook nog eens een goede manier om je zeil techniek te verbeteren en alles uit je schip te halen, je leert elke keer weer bij.
De 8 uren (25 september 2021) van de Oosterschelde, de Mosselraces (24/25 september 2021) vanuit Den Bommel en de Duo-handed (waarschijnlijk 16/17 oktober 2021) vanuit Hellevoetsluis zijn leuke club wedstrijden waar je ook zonder meetbrief aan mee kunt doen om aan het wedstrijdzeilen te ruiken.
Tip 2: Het Haringvliet kent vele plekken waar je met beperkte diepgang goed kunt ankeren en de natuur rond het eiland Tiengemeten is prachtig.
Tip 3: Dankzij een lijntje wat we langs de kluiverstag mee naar boven hijsen kunnen we de kluiver altijd makkelijk strijken zodat we ook met zijn tweeën vaak de kluiver zetten.
Tip 4: Wij bellen veel havens even voor we aankomen, dan weten we waar we kunnen gaan liggen en dat maakt het vaak veel eenvoudiger en scheelt weer stress.