DD5 – Rond- en platbodem van de maand februari 2020

DD5 – Rond- en platbodem van de maand februari 2020

De rond- en platbodem van de maand februari 2020 is de DD5 van Hjalmar Engel. Hjalmar kennen we misschien al als bemanningslid aan boord van de Robbe, en sinds dit jaar heeft de DD5 ook een meetbrief, waardoor we haar bijvoorbeeld ook met het NK tegen zullen komen! Hjalmar vertelt:

Kun je ons iets vertellen over het schip?

Mijn interesse voor Deining zeeschouwen stamt uit 2006, de tijd dat de eerste schepen net gebouwd werden. Ik heb voor het eerst met dit type schip kennis gemaakt op de botenbeurs in Enkhuizen. Daar ontmoette ik PJ Spijkerman die zijn schip met de naam Robbe trots presenteerde. Kort daarna ben ik via een bemanningsoproep van PJ gestart met wedstrijdzeilen.

DD5 is een Deining Zeeschouw uit 2007 gebouwd door Toon Neijman in opdracht van Frans Pompe. Ongeveer 8 jaar later is het schip overgenomen door PieterJan Postma, bekend van een aantal olympische optredens in de Finnklasse. Hij heeft het schip 2 jaar later weer te koop aangeboden – met een foto van de Robbe. Ik was tamelijk verbaasd dat PJ zijn schip ging verkopen aangezien ik daar al 8 jaar als bemanningslid op voer. Dat zou hij toch wel verteld hebben! Op dat moment hadden mijn vrouw en ik net 1 seizoen een houten zeilkotter in ons bezit. Pas enkele maanden later viel bij mij het kwartje dat ik nu toch eigenaar kon worden van een Deining Zeeschouw. En zo geschiedde.

En waar staat DD5 voor?

Wij hebben lang gedacht dat DD stond voor Durgerdam maar het staat voor Dordrecht. Wij hebben geen verbinding met Dordrecht, maar de naam veranderen geeft ongeluk. Bovendien zit het erop vast gelast. Daarbij vinden wij DD5 een prima naam.

Kun je ons iets vertellen over de bemanning van de DD5?

Buiten de wedstrijden vaar ik samen met mijn vrouw Elske en onze kinderen Sietse (11) en Mees (9). We hebben DD5 sinds de zomer van 2017 en hebben direct onze vakantie op het Wad gevierd. Normaal varen wij op de Friese Meren en onze thuishaven is Heeg. Afstanden varen we dan niet en meestal nemen we een Optimist mee. Vaak gaan we vissen en zwemmen. In het weekend nemen we familie, vrienden en vriendjes van de kinderen mee.

In 2018 ben ik voorzichtig begonnen met wedstrijdzeilen, Lemmer Ahoy, 24-uurs en Friese Hoek. In 2019 hebben we meegedaan aan de Zachtebedrace, Hylper en Friese Hoek. De ZBR was een enorme ervaring die ik iedereen kan aanraden die van de geijkte paden wil afwijken qua route en manier van zeilen. Hylper was mede door het fantastische zomerweer en organisatie een echt feest waar we ook best goed gepresteerd hebben. Voor de wedstrijden hebben we een poule van ongeveer 10 gezellige zeilers. Vanuit die goede sfeer willen we ook goed presteren maar dat vraagt ervaring. Afgelopen zomer is DD5 gewogen en gemeten en we hebben een nieuwe meetbrief. Voor het komende seizoen willen we ook aan het NK meedoen.

De Zachtebedrace (ZBR voor intimi) is in 2020 in het weekeinde van 24 tot en met 27 april. De ZBR is een unieke zeilwedstrijd op de Waddenzee, waarbij deelnemers binnen drie dagen zoveel mogelijk checkpoints op het Wad aan doen. Het is een wedstrijd die draait om planning, uithoudingsvermogen en vooral zeemanschap. De ZBR is bedoeld voor alle platbodems, zoals botters, zeeschouwen, lemsteraken, etc. Dat lijkt me een bijzondere ervaring!

Dat is dan ook mijn tip voor andere R&P zeilers: kijk eens of je mee kan doen met de Zachtebedrace. Een heel ander soort wedstrijd dan een lange baan, gate of driehoek. Zonder motorgebruik, zonder elektronica in 72 uur zoveel mogelijk mijlen maken op het Wad.

Ter illustratie volgt een anekdote van Tom de Zwart tijdens de Zachtebedrace van 2019:

Terugvarend vanaf Nes, Ameland, besluiten we voor het Oosterom wantij voor anker te gaan om de volgende ochtend vroeg het wantij te passeren. We dutten snel in, maar niet voor lang. De wind neemt snel in kracht toe en met de aanzwellende golven blijkt dat we niet genoeg ankerketting hebben gestoken, waardoor we steeds harder aan het anker bonken. Door de klappen word ik af en toe van mijn bed gelicht. Slapen is er niet meer bij. Wanneer het tij hoog genoeg is, gaan we dan ook snel los. Het waait als een malle en het is in het donker met dit ruige weer moeilijk de tonnen te spotten. We zijn lekker op weg, totdat we opmerken dat de rakbanden van het grootzeil één voor een loslaten. Grootzeil gestreken en motor bij. Als we het wantij over zijn en de rakbanden weer hebben vastgeknoopt, zetten we koers richting Harlingen. Het weer verslechterd in korte tijd dermate, dat we besluiten veilige haven te zoeken in West-Terschelling. Door het slechte zicht en de hoge golven is het bijna niet te doen om de ingang van de Slenk te vinden. We blijken er al ruim voorbij en moeten opkruisend terug. Richting ingang van de Slenk worden de golven zo hoog en steil, dat de altijd zo logge, robuuste DD5 in een speelballetje van golven en wind veranderd. Ik vraag me al af waar je met deze wind en stroming terecht komt als je overboord slaat… Door opperste concentratie en strak stuurmanswerk, belanden we in de Slenk en neemt de golfslag af. 

Helemaal uitgeput en met het gevoel dat we een volle dag hebben gezeild, meren we aan in de haven van Terschelling. Wat een avontuur en wat een topschip en dito bemanning. Ben er ontroerd door. Nu we voor ons gevoel al een dag erop hebben zitten, mag er best een biertje op de goede afloop gedronken worden. We stoken de houtkachel op pakken de spelletjes erbij en we hebben een van de meest memorabele ochtenden van mijn leven. We maken grappen, nemen er nog één en genieten van het leven. Wat is het mooi zeilen op de DD5.

En wat zal 2020 verder brengen, moet er nog veel geklust worden?

Afgelopen november is het schip op de kant gezet en heb ik al het houtwerk met uitzondering van de mast meegenomen naar mijn woonplaats Lochem. Deze winter staat in het teken van reparaties, verbeteringen, schuren en schilderen. Enkele blokken zijn versleten en die wil ik zelf maken. In het vroege voorjaar de mast schilderen, het onderwaterschip onder handen nemen en later in het jaar het voordek schilderen. Met een boot verveel je je nooit.

Het Deltaweekeinde is zeker interessant maar kan alleen als we het kunnen combineren met de zomervakantie. 

Verder kiezen we weer een aantal wedstrijden en gaan ook weer gezellig met elkaar, familie en vrienden in de weekenden zeilen.

Dankjewel Hjalmar! We zien de DD5 op het water en in elk geval bij het NK in Muiden!

De wedstrijden die genoemd werden zijn:

Zachtebedrace op het Wad, van vrijdag 24 tot en met maandag 27 april 2020: de tip van Hjalmar! Op de website staan verslagen vanaf de deelnemende schepen (ongeveer 10 rond- en platbodems).

Lemmer Ahoy is een kortebaanwedstrijd op het IJsselmeer vanuit Lemmer in het Hemelvaartweekeinde (donderdag 21 mei – zaterdag 23 mei) – een lekker lang weekeinde zeilen dus!

Deltaweekend vanuit Zierikzee, vrijdag 19, zaterdag 20 en zondag 21 juni 2020

Langebaanwedstrijden op het getijdewater van de Oosterschelde (misschien wel het mooiste water van Nederland). In de haven van Zierikzee liggen de rond- en platbodems gezellig naast elkaar. Tien tot vijftien gemeten rond- en platbodems (A, B en C) doen jaarlijks mee.

NK rond- en platbodem in Muiden, 21, 22 en 23 augustus 2020,

Het NK voor gemeten B en C rond- en platbodems, korte banen, veel starts, daarover genoeg op deze site!

De 24 uurs is een race die (de naam zegt het al) 24 uur duurt en wordt gevaren op het IJsselmeer, Markermeer, Waddenzee en Noordzee, dit jaar op 28 en 29 augustus 2020. Starten kan bijvoorbeeld vanaf Monnickendam of Volendam, vlak bij Muiden, waar we het weekeinde daar voor het NK varen! In 2019 deden er 10 rond- en platbodem schepen mee.

De Friese Hoek Race is een kortebaan race vanuit Lemmer in het weekeinde van 3 en 4 oktober 2020. Een hele gezellige seizoensafsluiting op het IJsselmeer!