31 mei BU 17 – Rond- en platbodem van de maand mei 2020
De BU17 is een hoogaars die al jaren gevaren wordt door Evert de Graaf (‘Puup’). Bemanningslid Pieter de Vos, ook betrokken bij de organisatie van de dinsdagavond competitie rond & platbodems (DARP).
Kun je ons iets vertellen over het schip?
De eerste BU17 was een vissersschip, een schip dat niet meer bestaat. De botter BU17 was een Zuiderzee vissersboot. Toen de Zuiderzee werd afgesloten en de polders tevoorschijn kwamen uit het water, verloor Spakenburg (BU) zijn visserij. De BU17 ging weg, de historie niet.
De huidige BU17 is van Evert de Graaf. Evert komt uit een vissersgeslacht in Spakenburg. Zijn grootvader (‘gróóf’) voer op de originele BU17. Dirk de Graaf (‘de Putter’), de vader van Evert was in de jaren ‘60 één van de eersten die watersport introduceerde in Spakenburg: de vissershaven werd jachthaven en vader van Evert was één van de oprichters van WSV de Eendracht. Evert was grootgebracht met het leven rond het water en begon vroeg met zeilen. Diverse scherpe jachtjes kwamen lang maar in 1984 kocht hij een Huitema schouw (ZC318) en noemde die naar de oude botter, BU17.
Vanaf 1972 zeilt Evert mee tijdens landelijke wedstrijden op de Zevija (ZC125) en de Bunsjoter (VA70) van Aart de Graaf. Het wedstrijdvirus leidde ertoe dat Evert met een aantal schippers in 1984 de DARPcompetitie opzette alleen voor rond- en platbodems, tot op heden varen elke dinsdagavond circa 25 botters, aken, schouwen, hoogaars en jol 21 wedstrijden per jaar op het Eemmeer.
De huidige BU17 kwam in zicht eind jaren ‘80. Enkele schippers uit de haven van Spakenburg wilde een snel schip laten bouwen om mee te doen aan de plaatselijke wedstrijden en de landelijke. Er werd een ontwerper gezocht en een jonge ontwerper werd gevonden in Andre Hoek. Hij ontwierp een hoogaars waarvan er in eerste instantie 3 à 4 van zouden worden gebouwd. Het werd door afhaken van anderen uiteindelijk maar één schip: de huidige BU17, ontworpen om wedstrijden mee te varen. Het is een ‘one-off’. Een andere hoogaars uit de stal van Andre Hoek is de Nieuwe Maan, maar deze hoogaars is langer.
Vanaf de bouw in 1990 bij Smits Jachtbouw in Nieuwegein heeft de BU17 vele wedstrijden gevaren, de kast met prijzen is een kastenwand geworden. De wedstrijden die werden meegedaan en worden gevaren zijn als eerste vanzelfsprekend de DARP competitie in Spakenburg, daarna natuurlijk de Zuidwal Wedstrijden en landelijk de Pieperrace, Markervuur, HT Race, Muider Hardzeildagen, Jan Haring en voorheen ook vaak de Deltaweek (toen dit nog de hele week was), van Loon Hardzeildagen, 24-uurs, Nacht van Spakenburg, de Brandarisrace en de Flevorace.
Meer informatie over het schip is te vinden via deze website en via Instagram @hoogaarsbu17.
En wat kun je ons vertellen over haar bemanning?
De bemanning bestaat sinds midden jaren ‘90 uit een stel ‘jochies’ van toen 15-20 jaar – nu wat ouder – maar de meeste zijn nog steeds met regelmaat aan boord. Evert heeft altijd jeugd aan boord gehad en hecht er aan om het platbodemzeilen over te brengen op anderen en omdat Evert wekelijks meerdere keren vaart kan iedereen mee. Bij de DARP zijn opstappers bijna altijd welkom. Hierdoor is Evert, zoals Sjoerd Oskam (BU37/Mosselkraker en voorzitter van Stichting Zuidwal Wedstrijden) hem noemt, de “koning van het Eemmeer”. Door de jaren heen hebben met dank aan Evert velen kennis gemaakt met platbodemzeilen. De huidige meest vaste bemanning bestaat uit Evert de Graaf als schipper, Elte Folkersma als tacticus en trimmer, Ruben Heinen als fokkenist en bediener van de aap en halfwinder, Peter van Dorst als trimmer en Pieter de Vos als voordekker. Plaatselijk is de bemanning vaak wisselend.
Wat is jullie mooiste NK-herinnering?
Wij hebben een enkele keer meegedaan aan het NK. De wedstrijdervaringen zijn vooral gezellig, veel deelnemers die je elk jaar weer terug ziet. De kroegen rond de voormalige Zuiderzee zijn bij de hele bemanning goed bekend en gezelligheid en fanatiek zeilen voeren meestal de boventoon. Daarnaast is voor ons natuurlijk altijd leuk als er andere Spakenburgse schepen meedoen, zoals de BU37/Mosselkraker en de Heksenketel.
Hebben jullie mooie plannen voor het nieuwe seizoen?
We zouden een mooi zeiljaar hebben met de DARP, Zuidwal, Markervuur, HT en misschien Sail. Helaas door Corona is er een streep door de plannen gehaald. We varen hopelijk de laatste vier wedstrijden van de DARP en de Muider Hardzeildagen nog wel.
Als we weer aan de start verschijnen hebben we eindelijk een nieuwe giek, de oude was al die jaren wedstrijdzeilen een beetje moe geworden en de nieuwe – net iets langere en dikkere – giek moet weer vele jaren mee gaan.
Heb je een tip voor andere R&P zeilers?
Blijf je schip ontdekken, het beste gaat dit door wedstrijd te zeilen. We hebben als team BU17 door de jaren heen veel geleerd en aangepast aan de boot. De BU17 is nu een stuk sneller dan na de bouw. Dit kan alleen door goed te kijken naar je schip. Blijf ontwikkelen, oude vissers en schippers stonden ook niet stil, ze bleven vooruitgaan!